İlk Türk Haritaları

Gönderen BlogMan 24 Ocak 2010

Kaşgarlı Mahmud'un Araplara Türkçeyi öğretmek ve Türkçe'nin de Arapça kadar önemli olduğunu kanıtlamak amacıyla yazdığı Divan-ı Lügati't-Türk kitabında yer alan ve günümüze kadar ulaşan en eski Türk haritasıdır ve Kaşgarlı Mahmud eserini BAğdat'taki Halife El Muktedi'ye sunmak üzere hazırlamış. Harita 11. yy'da Türklerin yayılmıs olduğu coğrafyayı gösteriyor. Haritanın da 1072-74 yılları arasında yapıldığı sanılıyor. Ama Türkler bu tarihlerden öncede harita yapmıs. örneğin (Hunlarda devlet büyüklerine armagan olarak harita sunma gelenegi varmıs. Hatta "Bİ" adındaki bir HUN prensinin İS 46'da Çin İmparatoru'na Hun Devleti'nin Haritasını sunduğu biliniyor.
Mahmud da bu haritayı Türklerin yaşadığı yerleri göstermek için çizdiğini belirtiyor. Haritada Türk boylarının, Türk boylarına komşu olan yerler de görülüyor. Doğu ve Batı avrupa, habesiştan, hind, çinhindi, çin ve japonya'nın yer aldığı haritanın merkezini Karahan hükümdarının oturduğu Balasagun kenti oluşturmakta. Bunun yanı sıra haritada YArkent, Kaşgar, İkiöküz, Ötüken, Talas gibi Türk kent
leride yer almakta ve merkezini Türklerin oluşturduğu bir dünya haritası olarak kabul edilmekte.
Dairesel dünya haritasının etrafındaki çember üzerinde, saat göstergesi yönünde sırasıyla Güney, Batı, Kuzey, Doğu yazılır. Doğu, haritanın tepesindedir. Haritanın her bir köşesinde renklerin neyi ifade ettiği belirtilmiş ve bu bir tür lejant görevini görmektedir. Buna göre; yeşil renk denizleri, haki renk nehirleri, kızıl renk dağları, bakır rengi de çölleri gösterir. Yapılışı amacı ve yapıldığı yer olan Bağdat dikkate alındığında, haritanın o yıllarda islam ülkelerinde yaygın ve geçerli tarz olan dairesel şekli seçmiş olduğu görülür.
Kaşgarlı'nın haritası ilk ve ortaçağdan beri inanılan karaların bi okyonusla çevrili olduğu düşüncesini yansıtır. Buna göre; Kaşgarlı'nın tanımladığı karalar denizlerle çevrilidir. Bunun dışında Yecüc ve Mecüc Ülkesi, Zülkarneyn, Adem'in ayak izi gibi mitolojik öğeler, vahşi hayvanlar ve Nasnas adı verilen seytansı yaratıklar da haritada kendine yer bulmuştur.




Eminönü 1922




İstanbul Umumi Planı




Hisarlar , İstanbul ve Çevresi




Ayastefanos ( Yeşilköy ) , Makriköy , Kuruçeşme , Arnavutköy , Bebek , Rumelihisarı , Boyacıköy , Emirgan




Anadolu Sayfiye Ciheti




İstanbul ve Civarının Haritası




Ankara Savaşı




İzmir




Trabzon




Cezayir-i Bahr-ı Sefid (12 Ada)

"İlk Türk Haritaları" Hakkındaki Yorum Sayısı 1

  1. Adsız Dedi ki;
  2. bu kadar mı? mesela piri reis haritaları nerde ???

     

Yorum Gönder

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails

Tarih Sayfalarında Konu Paylaşılmıştır...

Etiketler

12 Eylül Abide Şahsiyetler Adnan Menderes AkŞemseddin Alp Arslan Antlaşmalar Ashab-ı Kiram Asr-ı Saadet Atatürk Atatürk Yazı Atatürk'ün Konuşmaları Barbaros Hayreddin Paşa Burak Reis Cahiliye Dönemi Cezzar Ahmet Paşa Cumhuriyet Tarihi Cumhuriyet Yönetimi Çanakkale Savaşı Çandarlı Kara Halil Hayreddin Paşa Dumlupınar Edebiyat Ermeni Meselesi Ertuğrul Gazi Ficar Savaşları Fil Vakası Gazi Osman Paşa Haritalar Hasan Tahsin Haşimiler Hicaz Demiryolu Hocali Katliami Hz Ömer R.a Hz Peygamberimiz s.a.v I. Kılıç Arslan İslam Tarihi İstanbulun Fethi İstiklal Savaşı Kanuni Sultan Süleyman Kaptan-ı Deryalar Karapapak Mihrali Bey Kaymakam Kemal Bey Kaynakçalar Kıssadan Hisse Kurtuluş Savaşı Kuyucu Murat Paşa Malkoçoğulları Mehmet Akif Ersoy Mehter Melikşah Milli Cemiyetler Milli Mücadele Nizamname Orhan Gazi Osmalıda Sosyal Müesseseler Osman Gazi Osmanlı Alimleri Osmanlı Kaynakça Osmanlı Kronolojisi Osmanlı Paşaları Osmanlı Şeceresi Osmanlı Tarihi Osmanlıda Bilim ve Sanat Osmanlıda Kurumlar Osmanlıdaki Akıncılar Osmanli Osmanli Sultanlari Piri Reis Röportaj Sahabe-i Kiram Sarıkamış Savaşlar ve Cepheler Slayt Sultan Abdülaziz Sultan Abdülmecid Sultan I. Abdülhamid Sultan I. Ahmed Sultan I. İbrahim Sultan I. Mahmud Sultan I. Mehmed Çelebi Sultan I. Murad Sultan I. Mustafa Sultan II. Abdülhamid Sultan II. Ahmet Sultan II. Bayezid Sultan II. Mahmud Sultan II. Murad Sultan II. Mustafa Sultan II. Osman (Genç Osman) Sultan II. Selim Sultan II. Süleyman Sultan II.Mehmed (Fatih Sultan Mehmed) Sultan III. Ahmed Sultan III. Mehmed Sultan III. Murad Sultan III. Mustafa Sultan III. Osman Sultan III. Selim Sultan IV. Mehmed Sultan IV. Murat Sultan IV. Mustafa Sultan V. Mehmed Reşat Sultan V. Murad Sultan Vahideddin Şehit Tarhuncu Sarı Ahmed Paşa Tuğrul Bey Türk Türk Beyleri Türk Beylikleri Türk Devletleri Türk Sultanları Türk Tarihi Uzun Hasan Vezir Yavuz Sultan Selim Yedi Sekiz Hasan Paşa Yıldırım Beyazıd

Archive

Bu blogda yazılan her yeni yazıdan gününde haberdar olmak ister misin?
Cevabın evet ise sana e-posta aboneliğini önerebilirim. Böylece her yeni yazı için posta kutunuza mail düşecektir.

E-posta adresinizi yazın:

Tarih Sayfaların'da yayınlanacak yeni yazılar e-mail adresinize gelsin.

Post Link

İzleyiciler